MISJA I WIZJA PLACÓWKI
Rolą dzieci jest wzrastać, a rolą dorosłych jest to, by zapewnić dzieciom jak najlepsze warunki do wszechstronnego rozwoju.
Mając
na uwadze fakt, że człowiek uczy się i rozwija przez całe życie,
pragniemy bezustannie wzbogacać i doskonalić działania w zakresie opieki
i wychowania realizowane przez naszą placówkę.
MISJA PLACÓWKI
Jesteśmy młodzieżowym ośrodkiem wychowawczym dla dziewcząt o charakterze resocjalizacyjno-rewalidacyjnym.
Dziewczęta przebywające w ośrodku przygotowujemy do aktywnego, zgodnego
z normami moralnymi i prawnymi, udziału w życiu społecznym, do
odpowiedzialnego korzystania z wolności i samodzielności.
Jesteśmy placówką zapewniającą wszechstronną pomoc w osiąganiu
dojrzałej osobowości, wspierającą proces uczenia się i doskonalenia
przez całe życie.
Jesteśmy placówką prowadzącą
szeroki zakres działań dydaktycznych, opiekuńczych, profilaktycznych,
resocjalizacyjnych i rewalidacyjnych, dzięki którym dziewczęta zdobywają
wiedzę i nabywają umiejętności pozwalające sprostać wyzwaniom dorosłego
życia.
Misją ośrodka jest tworzenie jak
najlepszych warunków opieki i wychowania dla dziewcząt, które z różnych
względów pozbawione są właściwej opieki ze strony domu rodzinnego.
WIZJA PLACÓWKI
Plan rozwoju szkoły i ośrodka nakierowany jest na systematyczne
doskonalenie, we wszystkich obszarach, warunków jakie będzie tworzyć na
rzecz wszechstronnego rozwoju wychowanek.
Wizja ośrodka obejmuje trzy podstawowe obszary:
1.Organizacji i kierowania ośrodkiem.
2.Opieki i wychowania.
3.Kształcenia
W obszarze organizacji i kierowania ośrodkiem zakładamy przede
wszystkim uspołecznienie w podejmowaniu decyzji oraz profesjonalny
rozwój kadry, wskazujemy na następujące kierunki rozwoju:
1.Styl
kierowania wpływa inspirująco na twórcze działania nauczycieli,
wychowawców i wychowanek oraz innych pracowników realizujących
statutowe zadania ośrodka.
2 Klimat ośrodka sprzyja rozwojowi osobowemu wychowanek i pracowników.
3.Stosunki międzyludzkie oparte są na dialogu i partnerstwie, tworzą dobry klimat ośrodka.
4 Ośrodek posiada system nagradzania satysfakcjonujący wychowanki wyróżniające się w zachowaniu i nauce.
5.Kadra
pedagogiczna doskonali się odpowiednio do potrzeb. Wysoko
wykwalifikowana kadra pedagogiczna współpracująca w klimacie zaufania,
zapewnia dziewczętom pełny rozwój osobowości, rozwój zainteresowań i
zamiłowań, pokonywanie trudności w nauce i funkcjonowaniu społecznym.
W obszarze opieki i wychowania zakładamy tworzenie warunków do
rozbudzania i rozwijania samodzielności i aktywności, zrozumienie zasad
życia we współczesnym społeczeństwie, pozytywnego stosunku do
ustawicznego uczenia się i doskonalenia we wszystkich sferach życia
osobistego, dbałości o zdrowie, wskazujemy na następujące kierunki
rozwoju:
1. Organizacja działań w zakresie opieki i wychowania sprzyja uczeniu się
2. Zapewniony jest dostęp do różnych źródeł informacji.
3. Zapewniona jest możliwość bezpośredniego uczenia się poprzez doświadczenie.
4. Dziewczęta
z trudnościami edukacyjnymi i wychowawczymi uzyskują fachową pomoc i
wsparcie od specjalistów zatrudnionych w ośrodku. Pomoc taką uzyskują
także rodzice wychowanek.
5. Zapewnione jest poradnictwo życiowe i zawodowe w zakresie podejmowania ważnych decyzji.
6. Ośrodek tworzy bezpieczne warunki pobytu dziewcząt w placówce.
7. Zagwarantowana jest podstawowa opieka zdrowotna.
8. Prawa i obowiązki są przyjęte i przestrzegane przez wszystkich.
9. Wszyscy dbają o kulturę języka i reagują na jej brak oraz niewłaściwe zachowania.
10. Ośrodek podejmuje różnorodne działania na rzecz profilaktyki i ograniczenia: nałogów, agresji i przemocy.
11.Ośrodek propaguje zachowania proekologiczne i prozdrowotne.
12.Pragniemy szerzyć ideę olimpizmu
Łącząc sport z edukacją i kulturą dążymy do stworzenia sposobu życia
służącego harmonijnemu rozwojowi dziewcząt, opartego na radości z
wysiłku, dobrego przykładu i poszanowania uniwersalnych zasad etycznych.
W
obszarze kształcenia zakładamy przede wszystkim podejmowanie
różnorodnych działań w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych, poprzez
podnoszenie standardów nauczania i uczenia się,
wskazujemy na następujące kierunki:
1.Efektywne wdrażanie nowoczesnych, aktywizujących metod i form nauczania i uczenia się.
2.Tworzenie
wielopłaszczyznowego, specjalistycznego systemu pomocy dla wychowanek
mających specyficzne trudności w nauce, zachowaniu, zaradności
życiowej, indywidualizację procesu kształcenia.
3 Tworzenie
warunków niezbędnych do wszechstronnego rozwoju, zdobywania wiedzy i
umiejętności w zakresie kompetencji kluczowych takich jak:
planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się ( ocenianie
kształtujące), skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach (
czytanie ze zrozumieniem, myślenie matematyczne), efektywne
współdziałanie w zespole, rozwiązywanie problemów w twórczy sposób
(projekty edukacyjne), sprawne posługiwanie się
komputerem.
4.Zajęcia
z doradztwa edukacyjno - zawodowego spełniające funkcję informacyjną i
doradczą, opartą na ofercie szkół i analizie rynku pracy, związaną z
wyborem dalszych możliwości kształcenia i drogi zawodowej.
Celem nadrzędnym tak rozumianej misji i wizji jest tworzenie warunków
do wszechstronnego rozwoju dziewcząt pozbawionych właściwej opieki ze
strony domu rodzinnego, budowania pozytywnego wizerunku placówki w
opinii wychowanek, rodziców i środowiska społecznego.